Mari Belajar Buat Kek Toffe Caramel...

Assalammua'laikum.... pasal entry aku akan share mcm mane nak wat kek cis bedevasss.. n kek bukan cisss bedevass yerkkk.. slama ni aku selalu tgk blog kak ana suzana yg suke buat kek ... aku terliuq la jugakkk..& atas usaha aku, berjaya jugak aku mencari sifu yg bername pn norlinda ahmad utk buat kek tp tak bnyak la..stakat 2 kek je aku blaja... tak pe pelan2 yer syafizaz, sikit2 lame2 jd bukit.... Puan norlinda ni dok kat putrajaya.. aku besa la mesti naik LRT ampang punye, aisehmen sampai sana, aku lupa bwk kad touch n go, terpekce la aku beli coin rage rm4.10 nak ke KL sentral... nak jadikan citer dah smpai kat KL sentral coin aku ilang,ntah mane aku letak..rabe2 kat sluaq n beg tak de pulakkk...aduhhh terpakse beli lagi rm4.10... dah aku selamat kluaq dr stesen tu ade pulak coin aku dlm beg... subhanallah... ini coin aku... dah terpakse coin ni jadi ahli keluarge aku ...heheheh

then, aku dgn jaye nye naik ERL pastu naik teksi pulak. bole je kalau nak naik bas, tambang baru 50 sen... tp d sebabkan aku dah terlambat nak carik guru terpakse jugak naik teksi...
ohww yer, tambang erl pegi balik dah rm19 tambang teksi pulak pakai kupon rege, ko tau bape rm14.50 huhhh smangattt bah... ermmm sume mahai2 nak mamfuss..

ok citer aku meghapu2 dah abesss...kitee cekidouttttt.....
 dalam gambar di atas, brg2 yg pelu ade, loyang saiz 6 & 7, penimbang, baking paper (opsss xde dlm gambar ni) tp kertas tu jenis nipis mcm kertas minyak... ooo guntinggg kena ade jugakkk
 hahhhh ini gelatin jenama halagel... gelatin ade mcm2 jenis, tp aku baru tau gelatin jenis ni... nk guna gelatin tak bnyak, hnye 3 sudu kecil shj
 yg penting pengisar musti adaaa..klu xde pi la beli... henfon bole pulak korang beli...hohohohoh jgn maraa
 100g biskut marie, kena hancurkan guna tgn dulu.. jgn terus sumbat ke pengisar..jahanammmm nti
 you see, biskut tu tgh kna lenyek2 dahhh
 tadaaaaaa...hasil biskut di kisar halus
 100g butter cair (jenama butter lite) ~~~cairkan butter ni yeee
 lepas itu, bwk butter tu ke biskut yg dikisar td...... gaul2 pakai sudu ye....
 klu nak tau elok ke hasil nye...buat kepal kat biskut tu... klu dah boleh kepal... dah ok la tu... then kasi lenyek2 biskut tu di loyang mcm gambo di atas ye...molek je tuuu ~~jgn lupe masuk peti ais
 di periuk lain, masak gula kastor (60g gula kastor) sampai kuning spt gula hangus, masukkan almond nip (40g almond nid) almond ni jenis hancur2 ade jual kat kedai bakery
 ni hasil nye almond tadi... letak kat bwh kipas angin ok...  die akan jd keras

 amik 200grm cream cheese (tatura cream cheese)... putar cis krim ni sampai gebu (tak silap aku putar lame gak dlm 10 min hingga 15 min) lepas tu masukkan 4 sudu besar gula icing.... putarr lagiiiiii
 dalam bekas lain, campurkan gelatin dan 60grm air, buat double boil sampai gelatin tu hancur atau pun die akan jadi air.... lepas itu, tuang gelatin tu ke dlm adunan cheese yg gebu tadi.... gaul sehingga sebati... okehhhh

 dalam bekas lain, putar 100grm rich gold label whipped cream sehinggggaaa kembang (kena putar cepat2 nti cair, klu tak guna, masuk freezer ok)...
 ni sifu tolong putarkan.... kih3x....
 then masukkan 100grm anchor whipping cream, putar sehingga kembang, die seakan2 aiskrim nak cair....
 uiksss ni gelatin, tadi dah masuk adunan... mana dtg nihh.. abai kannnnn2x...
 hancurkan almond nib ni guna tgn dulu, pahtu gi amik lesung batu, hancur kan tp jgn sampai hancur halus2...sedang2 saje (ini namanyaa tofee)
 gaul adunan cheese bersama adunan whipped cream sehingga sebati
 putarrrrr lamaaaaaa lagiiiiiiii
 lesung ni la aku citer td, tumbuk2 tau
 ok siap bile 2 adunan dah di campurrrr
 masukkan ke dlm loyang sais 7 & selang seli tabor toffe dlm adunan
 ok die akan jadi mcm ini......pas tu masuk peti ais selama 1 jam....
 ok mase utk buat topping..... 1/2 cawan gula perang....
 1 cawan anchor whipping cream & 1 sudu besar butter


masak dlm api sederhana.... kacauuuuuu
 kejeee kacauuuuuuu lagiii
 & lagiiiii kacauuuuu
 kacauuuuuuuu kacauuuuu
 sehingga la jadi likat sikit.. lame gak nak kacau2 ni..agak2 10 min...
 keluarkan kek cis td... die akan jadi tofee nak keluar air gituuuu.... dah molekk dah tuu

 oooo walnut lupe nak habaqq (walnut kena bakar dulu sebelum wat kek ni yer dalam suhu 170 selama 15min hingga 20 min)
 tabur walnut yg telah dibakar
last sekali, amik aduan topping masuk dalam piping,then picit piping tu ke atas kek cis niiii.... yeahhhh siappppp... eh eh eh... jgn mkn dulu...masuk peti ais dulu dlm 2 hingga 3 jam...ok

ok nak titunnnn ..nantokkk dahhhh....

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Resepi Kari aYam KakciK TerbOikk ek ek & sambal jaWa Btol Ke Jawa

MEE WANTAN LAGIIIII (COPY DR BLOG NORAINI)