My BeLog

Mama Sayang anak anak mama
HELMI <3 UDDYN <3 SAFIYYAH

~~

BeLog Setia BerCeriTa

Ahad, 21 Oktober 2012

My faveret Red Velvet Cake & Tutorial

Salam.... ok ni aku nak abeskan citer yg tak abes aritu sambungan dari blajaq buat kek cisss tofee caramel... ni la taim yg aku free sikit...free sikitttttt ajeeeee..... ok uollz boleh la catat atau renung2 kan heheheheh.....

 Bahan-bahan A yg perlu diayak bersamaaaa...... 
1)  250gram tepung halus bluekey -mcm dlm gambar tu tawww
2) 1 tsp baking powder
3) 1/2 tsp garam
4) 2tsp cocoa powder

 haaaaaa mcm ni ghuperrrrr diayak bersameeee


 Panaskan oven dulu...aku  tak ingat berapa suhu..tp hagak2 la panaskan dlm suhu 160' dulu


 Ini ghuperr yg dah di ayakkkkk


 Bahan B pulak..... ini campur & kacau sebati
1)  240ml susu segar / 240ml buttermilk (susu ni kena campur 1 sudu kecik cuka & peram 10 min)
2) 2 tsp  pewarna merah


 ini ghuper yg tgh peram pam pammmm


 Bahan C
1) 113 gram butter  / 120 gram pun tak apeee (putar dulu dlm 2-3min)
2) 270 gram gula kastor
3) 2 biji telor gred A
4) 1 tsp esen vanila

cara2 buat bahan C
 Pukul butter slama 2 atau 3 min. Seeloknya biarkan butter berada dlm suhu bilik sblm dipukul. Potong butter dlm bentuk kiub kecik2 untuk mudahkan butter kembang dgn cepat. Kalau dlm mase 2 atau 3min masih blum kembang. Tambah seminit lagiiiii...

 Seterusnye masuk 270gram gula kastor dan pukul lagiiiii slma 3 min atau lebih... Jgn lebih pulak, stakat 1 min atau beberapa saat cukup lerrrr...
 Masukkan telor satu persatu.  pecahkan telor sebiji, pukul dlm mase 2 min. Kemudian pecahkan 1 biji lagiii, pukul dlm mase 3 min.

Bile memukul bahan2 di atas, mesti dinding2 mangkuk tu mesti bersepah dgn adunan yg memercik merata rata. Kaupkan dgn menggunakan spatula. Biar mereka duduk sebati di tgh mangkuk.....

Masukkan 1tsp esen vanila . pukul slama 1 min...


BHG YG PENTINGGGGGGGGG SNGT2 (SILA BACA DGN SERIUS)


Masukan bhn A sikit demi sikit kemudian masuk bahan B secara berselang seli. Dan di akhiri dgn bhn A juga. Campurkan dgn kelajuan perlahan lahan.

Bahan D

1 tsp cuka masakan
1/2 sudu kecil baking soda @ bikarbonat.......

Dlm bekas kecil, masukkan Bhn D bersameeee. Tunggu sehingga buih cuka dan baking soda berenti mengeluarkan bunyi spt bedesirrrr.... Tuangkan ke dlm adunan & kacau sehingga sebatii.....  

Gambar yg tgh sebati mcm di bwh niii.....


Tuangkan ke dlm loyang saiz 7... sblm tu loyang ni dilapik dgn baking paper dan digris butter, alaa gris guna tangan jerkk...


Tengah tuang ni ke dlm loyang


 Masak slama 30 min dgn suhu 175 darjah celcius & api atas bwh. Slpas 20min bakar, rendahkan suhu kpd 165 darjah celcius.

Biarkan kek tu sejuk sambil membuat topping cream cheese

opssssss sblm tu.... ade petua utk kek bagusss, bile oven dah berenti TING... kite jgn bukak tetibe jee... kena renggangkan sikit pintu oven dan biorkan slma 10 hingga 15 min utk keluarkan... ini petua dari kak ana suzana. (my feveret blogger) heeheheheh



 Topping cream cheese frosting
360 gram cream cheese tartura
70 gram butter
200 gram gula icing



First, putar cheese tartura dgn butter sehingga kedua dua nya kembangggg. Agak2 dlm 10 min



Ini gula icing tgh di timbang


 Ini cheese dgn butter tgh putarrrr


 Last skali masukkan 200gram gula icingggg. Putar sampai mereka sebati


Kaup2 sikit guna spatulaaa



Masukkan topping ni ke dlm beg piping dan hias kek ni mengikut kreativiti masing




















Tiada ulasan: